‘Schoonheid of lelijkheid zijn niet mijn uitgangspunten’
Algemeen 687 keer gelezenOUD-BEIJERLAND - Tja, plaats ‘m maar eens in een hokje. Dichter, fotograaf, schrijver, uitvinder, geniaal, warhoofd, vrijdenker? Allemaal van toepassing op kunstenaar Peter de Groot. De laatste tijd timmert hij aardig aan de weg met zijn foto’s. Abstract, niet alledaags, uiteraard. ‘Ik merk dat m’n werk beter wordt, m’n intuïtie scherper.’
Op het trottoir ligt een groene vuilniszak, vergeten, verfrommeld en nat van de regen. Je loopt er zo voorbij. ‘Kijk’, zegt Peter, de pas inhoudend, ‘hier zou ik wel wat mee kunnen. Die druppels en die lichtinval op dat groen, zie je dat?’ Typerend voor de werkwijze van de 49-jarige Oud-Beijerlander.
‘Als kind was ik al met verbeelding bezig’, vertelt Peter, ‘het is nooit rustig in m’n hoofd. Later ging ik naar de Pabo, maar dat zag ik al snel niet zitten. Kinderen moeten zelf aan de slag met dingen vind ik, in plaats van iets uit een boekje te leren. Sommigen zagen daarin trouwens de docent van de toekomst in me.’
Van jongs af aan fotografeert Peter veel. ‘Ik had zo’n Practica BC3, berucht vanwege de storingen, maar ik heb er veel plezier van gehad. Ik won al eens de foto van het jaar bij de Fotoclub Hoeksche Waard. Abstract natuurlijk, ik had toen al m’n eigen filosofieën.’ De lijst activiteiten van De Groot is lang. Zo ontwierp hij zelf een spel, een variant op boter, kaas en eieren. En was hij van 2000 tot eind 2008 hoofdredacteur van Krakatau.
Met een grote grijns: ‘Een tijdschrift “Tegen alles, omdat niets beter is”. Dat was een knipoog natuurlijk, je kan er verschillende kanten mee op. Het maakte veel reacties los.’ Hij publiceerde er talloze gedichten en aforismen in.
Vanuit gevoel werken
Voor zijn werk is Peter vaak met z’n onafscheidelijke camera op straat te vinden. Het kunstenaarsoog valt intuïtief op alledaagse (straat)objecten. Een krasje, kleuren en vormen op een graffitimuur, een simpel detail op een prullenbak, het kan allemaal basismateriaal zijn. En zo trekt iemand die geconcentreerd bijvoorbeeld een prullenbak vanuit allerlei hoeken fotografeert natuurlijk de aandacht. ‘Wat vind je daar nou aan, hoor ik dan vaak’, lacht Peter. ‘Dan leg ik uit vooral vanuit m’n gevoel te werken. Zoals die graffiti bij skatebanen. Die vele lagen kleuren, daar kan ik wat mee.
Begrippen als mooi of lelijk zijn geen uitgangspunt. Je moet de mogelijkheden zien, het moet interessant zijn. En je moet gevoel voor compositie hebben. Ik merk dat m’n intuïtie scherper wordt. Ik kijk vooral en laat de camera dan z’n werk doen.’
Peter heeft een hoge productie, sinds november 2021 heeft hij al zo’n 3.000 foto’s gemaakt. ‘Op de computer kies ik het detail, en pas ik contrast en kleurverzadiging aan, maar nooit veel, anders wordt het al snel zo bedacht.’ Iedereen is vrij er dan van alles in te zien. Peter toont een fraaie vergroting van een simpel stuk tape.
‘Door de kleur te beïnvloeden of iets uit z’n oorspronkelijke vorm te halen wordt het abstract en vervreemdend. Je moet er niet teveel bij uitleggen, voor je het weet spat iemands droom uit elkaar. Laat de verbeelding z’n gang maar gaan.’
Lichtinval
Als het fragment en de compositie eenmaal bepaald zijn wordt de foto niet op fotopapier of canvas afgedrukt maar op geborsteld aluminium. Dat vergt een speciale techniek. Peter werkt daarvoor nauw samen met Caroline van Gastel van Carth Art op de Molendijk. ‘Peter maakt echt bijzondere dingen’, zegt Caroline, ‘hij kijkt vooral heel goed met z’n eigen ogen in plaats van door de lens. We voelen elkaar aan, ik weet precies hoe hij een afdruk wil hebben.’
Aluminium heeft voor Caroline echt een meerwaarde. ‘Dat zit vooral in het materiaal. Als je erlangs loopt heeft het steeds een andere lichtinval, kijk maar’, zegt ze, al draaiend met een afdruk, ‘en omdat het zo abstract is kan je het in alle richtingen ophangen.’
Peter’s foto’s kennen een groeiende waardering bij het publiek. Hij had onlangs z’n eerste expositie in het vroegere gemeentehuis van Strijen.
Zijn werk is te zien op www.instagram.com/pietergdegroot of z’n te vernieuwen website genialisator.nl en z’n Facebookpagina. ‘Het beste beeld heb je op Insta, maar pas in het echt zie je hoe mooi het is’, besluit Peter.
(tekst: Conno Bochoven)