Logo hetkompasonline.nl


Foto: Google Maps

Waarom je altijd tol moet betalen voor de Kiltunnel

Je zou denken: dat tol betalen voor de Kiltunnel is wel een keertje genoeg geweest toch? Verschillende Hoeksche Waardse partijen hebben het tolvrij maken van de Kiltunnel opgenomen in hun verkiezingsprogramma. We zochten uit hoe het zit. Spoiler: er zijn hoge bazen die vinden dat je net zo goed kunt omrijden via de gratis Heinenoordtunnel.

Steeds als je door de Kiltunnel gaat, betaal je €2,00. Met een Telecard kost het je €1,45. Je betaalt die tol al jaren, dus je zou denken dat die tunnel toch zo onderhand zijn geld wel een keer heeft opgebracht. Maar dat is niet waar.

In 1977 kwam koningin Juliana de Kiltunnel openen. Sinds die dag betaal je tol als je via deze kant de Hoeksche Waard in of uit wil. De tunnel is er gekomen zodat grote chemicaliëntankers boven je tunnelhoofd naar industriegebied Moerdijk kunnen varen. Het was echter wel nodig om hem ruim een meter dieper aan te leggen dan eerst de bedoeling was: op 17,09 beneden NAP. Dat maakte hem ook duurder. Kijk, daar heb je het al.

Al die tol-eurootjes brengen ieder jaar ruim €7 miljoen op. Dat is veel geld. Maar… de exploitatie van de tunnel kost €8 miljoen, waarvan €5 miljoen voor rente en leningen. Verschillende overheden vullen het negatieve saldo aan: de provincie Zuid-Holland voor 50%, de gemeente Dordrecht voor 42%, de gemeente Binnenmaas voor 6% en de gemeente Strijen voor 2%.

Oké, maar dan zijn die leningen toch wel keertje afbetaald, zeker? Nou, dat hebben ze in 2013 eens onderzocht. Toen dachten ze dat de tunnel na 2020 wel tolvrij zou kunnen worden omdat hij tegen die tijd is afbetaald. Maar ja, rond die tijd moet hij nodig gerenoveerd worden en dat kost zo'n €20 miljoen. De jaarlijkse uitgaven zijn dan opnieuw weer zo'n €5 miljoen en dus is de kans vrij klein dat de tolheffing wordt afgeschaft.

Feitje: de Kiltunnel en de Westerscheldetunnel in Zeeland zijn de enige twee tunnels in Nederland waarvoor je tol moet betalen.

Tunnel in de aanbieding

De partijen die nu geld lappen voor de tunnel zouden graag willen dat Rijkswaterstaat of de provincie de tunnel overneemt. Daar hebben beide partijen weinig trek in. De tunnel heeft volgens hen namelijk geen functie als hoofdroute. Wij weten natuurlijk wel beter. Als je van 's-Gravendeel naar Dordrecht wil, is dat via de Kiltunnel 12 kilometer. Rijd je via de Heinenoordtunnel en de A16 is het maar liefst 37 kilometer. Tja. Dan toch maar weer die tolpas opladen hè.

Gelukkig zijn er ook plannen om contactloos met je bankpas mogelijk te maken. Dat maakt het allemaal weer wat makkelijker.

Dit artikel komt van indebuurt.nl/hoekschewaard. Meer inspirerende verhalen over Hoeksche Waard lezen? Ga dan naar de site.

Meer berichten

Shopbox