Cathelijn Oudshoorn meldde zich aan voor vrijwilligerswerk voor de coronahulpdienst en belt nu geregeld met mensen die dat nodig hebben.
Cathelijn Oudshoorn meldde zich aan voor vrijwilligerswerk voor de coronahulpdienst en belt nu geregeld met mensen die dat nodig hebben. (Foto: H. Oudshoorn)

Een telefoontje kan een dag lichter maken

 Hoeksche Waard -  Dat dagen zonder sociaal contact lang zijn, kan iedereen zich ondertussen voorstellen. Cathelijn Oudshoorn werkt in de gehandicaptenzorg, geeft online les aan een GZ-opleiding en doet wetenschappelijk onderzoek. Ze heeft een gezin met drie kinderen en een man die momenteel thuiswerkt. Toch ging ze op zoek naar iets dat ze kon doen voor mensen die nu alleen zijn. Na het lezen van een oproep in Het Kompas meldde ze zich aan voor de coronahulpdienst.

“Ons dagelijks leven is van de ene dag op de andere heel erg veranderd”, vertelt Oudshoorn. “De kinderen zijn thuis, we werken veel vanuit huis, en ik ging bedenken wat ik daarnaast kon doen voor mensen die het nu moeilijker hebben dan wij. Ik weet door mijn werk hoe belangrijk het is met mensen in contact te blijven en ik had natuurlijk best ruimte om ’s avonds mensen te bellen. Het contact met mevrouw Baris was gemakkelijk gelegd: ik kende haar toevallig een klein beetje.”

“Toen Cathelijn me belde, vertelde ze dat ze wist wie ik was: ‘die mevrouw met dat grijze krulhaar en die pretoogjes’, zei ze. Dat vond ik wel leuk”, vertelt mevrouw Baris. “Ik wist niet wie zij was. Apolonia Verschoor (sociaal makelaar van Welzijn HW, red.) dacht dat ik het wel fijn zou vinden als er af en toe iemand zou bellen. 

Mijn man woont in een woonzorgcentrum en mijn zoon woont ook niet thuis en is ook anders dan anderen. Ik ben bovendien best ziek geweest en verdrietig dat ik nu niet naar hen toe kan.”

“We bellen elkaar nu twee keer per week en lezen elkaar een gedicht voor”, vervolgt ze. “Dat zoeken we van tevoren op en dat is heel fijn. Ik heb nu een mooi gedicht over hoe we ons niet moeten laten beheersen door de angst voor morgen omdat we vandaag geborgen zijn, want vandaag helpt God. Daar haal ik kracht uit. Daaruit en uit de lieve hulp van de mensen om me heen.”

Binnen de Hoeksche Waard zijn heel veel mooie initiatieven van inwoners ontstaan. Allemaal mensen die de handen uit de mouwen steken om mensen in hun buurt te helpen die deze dagen niet naar buiten kunnen, geen bezoek kunnen krijgen en hun dagelijks leven plotseling radicaal zien veranderen. 

In overleg met gemeente Hoeksche Waard, de samenwerkende zorgorganisaties in de Hoeksche Waard en het Rode Kruis verzamelt Welzijn Hoeksche Waard al deze initiatieven om te zorgen dat mensen één telefoonnummer kunnen bellen en maar één website hoeven te bezoeken om hulp te vragen of aan te bieden.

Als u hulp wilt bieden of een hulpvraag hebt, bel dan 088-7308900, bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 9:00 tot 16:00 en op vrijdag van 9:00 tot 12:00 uur, of kijk op www.welzijnhw/coronacrisis. 

Als uw vraag niet bij het getoonde aanbod op de website staat, betekent het niet dat u niet geholpen kunt worden: bel dan ook vooral, dan zoekt men een vrijwilliger die u kan helpen. Als niet meteen wordt opgenomen, kunt u een bandje inspreken en wordt u zo snel mogelijk teruggebeld.

(tekst: Ria Folkertsma)

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden