Ideeën van Lieke, Victor, Finn en Gijs van het Hoeksch Lyceum om het gemeentehuis in Maasdam duurzamer te maken.
Ideeën van Lieke, Victor, Finn en Gijs van het Hoeksch Lyceum om het gemeentehuis in Maasdam duurzamer te maken. (Foto: )

Vwo’ers leveren prima eindrapporten over duurzaamheid

Oud-Beijerland - Ruim honderd vwo’ers van twee middelbare scholen in Oud-Beijerland, het Hoeksch Lyceum en CSG Willem van Oranje, deden mee aan een duurzaamheidsproject van de Stichting Milieu Dichterbij (SMD). Het project werd in coronatijd digitaal voortgezet. De kwaliteit van de eindrapporten leed daar niet onder, want die was prima. Ook de opdrachtgevers zijn tevreden over de resultaten. 

“Recent onderzoek laat steeds meer zien dat onze manier van leven de natuur vervuilt en niet hernieuwbare grondstoffen uitput”, schreef een leerling uit 4-vwo in zijn persoonlijke visie op duurzaamheid. Met ruim honderd andere vwo’ers van twee middelbare scholen in Oud-Beijerland deed hij mee aan een duurzaamheidsproject van de Stichting Milieu Dichterbij. Het project werd in coronatijd digitaal voortgezet. De kwaliteit van de eindrapporten leed daar niet onder, want die was prima.

Lily Venema, gastdocent van de SMD, begeleidde het duurzaamheidsproject op het Hoeksch Lyceum en CSG Willem van Oranje. De scholen verleenden hun medewerking aan het project, evenals vijf opdrachtgevers: de Regionale Afvalstoffendienst Hoeksche Waard, netbeheerder Stedin, Van Rennes elektro- en installatietechniek, aardappelhandel Nedato, de gemeente Hoeksche Waard. De leerlingen schreven niet alleen hun visie op duurzaamheid, maar werkten ook aan een van de vijf opdrachten.

‘De Willem’ begon eind januari al met drie klassen 5-vwo aan het project. De 75 leerlingen stelden interklassikale werkgroepjes samen en kozen een onderwerp waar ze zich verder in wilden verdiepen. Bijvoorbeeld: hoe zorgen wij ervoor dat de school afvalvrij wordt? Of: wat kun je doen om een muziekfestival duurzaam te maken? Of: op welke manier kunnen telers hun aardappelen in de eigen streek verkopen? Ze bezochten bedrijven en het gemeentehuis, om vragen te stellen aan medewerkers en een indruk te krijgen van de praktijk. De vwo’ers beschreven hun ideeën in een eindrapport en verwerkten ze in een filmpje.

Virtueel contact

Medio maart sloten de scholen in verband met de coronacrisis. Noodgedwongen zetten de docenten op school en de jongeren het project digitaal voort. De 36 leerlingen uit 4-vwo van het Hoeksch Lyceum, die op 9 juni aan het duurzaamheidsproject begonnen, kregen de instructies en opdrachten via een videofilm uitgelegd. Het contact met de opdrachtgevers verliep ook virtueel, via internetvergaderingen. Helaas konden de gebruikelijke eindpresentaties voor opdrachtgevers, wethouders en ouders door de coronamaatregelen niet doorgaan.

“De leerlingen hebben de veranderingen, die de sluiting van de scholen met zich meebracht, goed opgepakt”, vindt Lily Venema. Op eigen initiatief stelden ze schema’s op voor hun werkgroepjes, verdeelden het werk en hielden virtuele besprekingen. De leerlingen hebben veel informatie van internet gehaald en met de docenten onderhielden ze ook vooral digitaal contact. De gastdocent van de SMD voegt toe: “Gezien de uitzonderlijke situatie waren de eindrapporten en clips van prima kwaliteit.”

Geslaagde studies

De opdrachtgevers zijn ook tevreden over de resultaten. “Het idee om een jaarlijkse afvaldag op de Willem van Oranje te organiseren, vind ik erg goed bedacht”, liet Nadia Akhadir, managementassistent bij de regionale afvalverwerker, weten. Fred Wolters, werkzaam bij Stedin, schreef over een rapport van Willem van Oranje-leerlingen: “Vooral de volledigheid in mogelijkheden van energiebesparing, de focus op inductiekoken en het overzichtelijk in kaart brengen van de verschillende subsidies die er te verkrijgen zijn, maken dit wat mij betreft een zeer geslaagde studie.” 

Manager bij Nedato Milou de Haan merkte op dat de leerlingen duidelijk alle opties hadden onderzocht die zij met hen had besproken. “Ze hebben hiervoor veel onderzoek gedaan om een goed beeld te schetsen, voor zowel Nedato als de telers.”

De leerlingen zelf hadden met veel plezier aan de ‘echte’ opdrachten gewerkt, zeiden ze. Ook hadden ze er veel van geleerd. En daar gaat het tenslotte om.

Het gastlesproject over duurzaamheid is uitgevoerd door de Stichting Milieu Dichterbij (SMD). Het project is gefinancierd door de vijf opdrachtgevers en de deelnemende scholen. De SMD is een niet-gemeentelijk educatief centrum voor duurzame ontwikkeling in Schiedam.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden