Afbeelding
koop lokaal

Jumbo van der Hoek: van lokaal tot oriëntaals assortiment

Algemeen 973 keer gelezen

In de nieuwe rubriek Koop Lokaal stelt Het Kompas wekelijks ondernemers en winkeliers uit de Hoeksche Waard aan de lezers voor. Zoals de ‘s-Gravendeelse supermarkt Jumbo Van der Hoek.

Elke dag 100 procent tevredenheid is het uitgangspunt dat eigenaar Ardi van der Hoek en de medewerkers van de ’s-Gravendeelse supermarkt Jumbo van der Hoek nastreven. Hoe zij dat doen? Met de beste service, klantvriendelijkheid én een assortiment dat nagenoeg wekelijks verandert met een grote variëteit van lokale producten tot oriëntaalse verrassingen.

Al zeven jaar is supermarkt Jumbo van der Hoek niet meer weg te denken uit het ’s-Gravendeelse straat- en winkelbeeld. De transformatie van C1000 naar Jumbo ging in 2014 gepaard met een totaal veranderde ‘super’, met een totaal andere naam en kleurstelling, een geheel nieuwe indeling en een gewijzigd assortiment. ,,Maar het nieuwe jasje paste vanaf het begin prima’’, geeft Ardi van der Hoek, die in 2010 het stokje van vader Arie overnam als eigenaar van de supermarkt. ,,Maar wij hebben het Jumbo-jasje wel een eigen, lokale kleur kunnen en mogen geven. Die ruimte krijgen we binnen de formule, waarin het toegestaan is om producten uit eigen omgeving in het assortiment op te nemen. Dat zie je dan ook terug bij ons, met gebak van bakkerij Boender en het banket van Brokking, met de aanwezigheid in de schappen van Hoeksche Chips en het fruit van Hoeksche Waardse telers, van de aardbeien van Van Herk tot de kersen van Van Randwijk. Maar we tonen ook betrokkenheid bij het plaatselijke verenigingsleven, als sponsor van korfbalclub ADO en voetbalvereniging ’s-Gravendeel waar mijn dochter Vivien actief is. En door als sponsor op te treden tijdens Koningsdag én de Feestweek, evenementen die door de coronacrisis nu al twee jaar achter elkaar niet zijn doorgegaan en waarvan ik hoop dat ze volgend jaar weer zullen terugkeren.’’

Sushi

Vanaf maart vorig jaar bepaalde de pandemie ook het koopgedrag van de consument, die de weg naar de supermarkt nog nadrukkelijker wist te vinden. ,,Wij hebben een goed jaar gehad, net als collega’s in onze branche’’, stelt Ardi van der Hoek. ,,En onze klanten zijn ook telkens goed omgegaan met de veranderende omstandigheden. Eerst gebeurde het houden van anderhalve meter afstand nog krampachtig, maar de gewenning en aanpassing bleek groot. Net als bij het dragen van de mondkapjes, waarvoor vanaf het begin begrip was bij onze klanten.’’

Wat niet veranderde, was het doorlopend blijven inspelen op de wensen en behoeften van de klant. ,,Wij maken wekelijks een schappenplan, omdat het aanbod van producten ook telkens wijzigt’’, geeft Ardi van der Hoek inzicht in de werkwijze van de supermarkt. ,,Nieuwe producten komen, het aanbod en de vraag veranderen constant. De gezondere levensstijl die wordt aangeprezen, heeft daar ook invloed op. We zien nu dat groente meer verkocht wordt dan vlees bijvoorbeeld, terwijl die verhouding enkele jaren geleden nog gelijk was. Daar hebben vleesvervangers natuurlijk ook invloed op. En ik had tien jaar geleden natuurlijk niet kunnen denken dat we sushi in de supermarkt zouden verkopen.’’

De oriëntaalse specialiteit krijgt zelfs een nog prominentere rol bij Jumbo van der Hoek. ,,We gaan nog een stap verder: de komende tijd hebben we op vrijdag en zaterdag speciale sushimakers in de winkel die de hapjes live bereiden. Dat gebeurde al in enkele andere Jumbo-winkels in het Rijnmond-gebied. We willen ook kijken in hoeverre dit gaat aanslaan.’’

Spaaractie

Er is recentelijk meer veranderd. Sinds deze maand is het dak van de supermarkt vervangen en uitgerust met zonnepanelen. ,,Mijn vader heeft daarbij ook een belangrijke rol gespeeld en geadviseerd om in één keer alles aan te pakken. Op termijn zijn er plannen om het pand te gaan verbouwen, waarbij de gehele winkelindeling waarschijnlijk zal wijzigen. Maar dat is nog toekomstmuziek.’’

Na de belangrijke periode voor en tijdens het Europees kampioenschap voetbal, dat voor het Nederlands elftal voortijdig eindigde en dat ook voor de supermarkten merkbaar was, richt zich de aandacht in de reclame-uitingen in de winkels – dus ook in ’s-Gravendeel – op een ander groot sportevenement. Ardi van der Hoek: ,,Momenteel staat in de winkel veel in het teken van de Formule 1-race op Zandvoort binnenkort. Als voormalig autocoureur vind ik het uiteraard geweldig hoe Max Verstappen het momenteel doet.’’

Maar er is meer: in september begint een bijzondere spaaractie. ,,Evenals vorig jaar brengen we samen met de Historische Vereniging ’s-Gravendeel een plaatjesboek uit, met nieuwe verhalen en stickers uit de geschiedenis van het dorp’’, blikt Ardi van der Hoek vooruit. ,,Dat sloeg afgelopen jaar, met in totaal 450.000 gedrukte plaatjes, enorm aan.’’

Jumbo van der Hoek, Kerkstraat 37, 3295 BD ‘s-Gravendeel. 

Tel. 078 673 27323605 @jumbo.com www.jumbo.com/sgravendeel

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant