V.l.n.r. Robin Loohuis, Theo Kooy en Arjen van der Mark.
V.l.n.r. Robin Loohuis, Theo Kooy en Arjen van der Mark.
KoopLokaal

Autobedrijf Kooy: naast bekende merken nu nog meer keuze in occasions

Algemeen 1.651 keer gelezen

Oud-Beijerland - Hypermodern pand voor vertrouwde merken Mazda en Hyundai biedt meer kansen. Wie Autobedrijf Kooy zegt, zegt Mazda en Hyundai. Het zijn deze merken waarmee het bedrijf tot ver buiten de Hoeksche Waard bekendheid geniet.

Wat directeur-eigenaar Theo Kooy betreft, hoort daar inmiddels steeds meer een derde poot bij: de afdeling gebruikte auto’s. Sinds de verhuizing naar de nieuwbouw op bedrijventerrein De Hoogerwerf is daar alle ruimte voor en die wil Kooy benutten. ,,Zie het maar als een derde merk in ons portfolio. Sinds een jaar richten wij ons nog meer dan voorheen op gebruikte auto’s van alle merken. De mensen willen iets te kiezen hebben en dat kan bij ons. Wij hebben voldoende aanbod, waarbij we ons focussen op wat courant is. Momenteel beschikken we over ruim honderd occasions in een goede prijs-kwaliteit verhouding,’’ geeft Kooy aan.

Een tour door de grote showroom bevestigt zijn verhaal. Een deel is ingeruimd voor de verschillende modellen die Kooy nu ook verkoopt, van Mercedes tot Toyota en Volkswagen. Ernaast de nieuwste modellen van Mazda en Hyundai. De showroom is hét visitekaartje van het bedrijf waarvoor vader Arie Kooy in 1957 de basis legde. Kooy senior vestigde zijn bedrijf in Zuid-Beijerland waar hij landbouwmachines verkocht en repareerde. In de loop der jaren kwamen daar ook auto’s bij.

In 1976 werd Kooy officieel Mazda-dealer, een bijzondere erkenning voor het familiebedrijf dat net als het Japanse automerk veel waarde hecht aan betrouwbaarheid en een goed product. Het dealerschap betekende een belangrijke groei voor Autobedrijf Kooy, waardoor in 1993 een verhuizing naar een gloednieuw én groter pand op industrieterrein De Bosschen in Oud-Beijerland heel logisch was. Weliswaar een hele stap voor het Zuid-Beijerlandse familiebedrijf, maar ook één die heel goed uitpakte.

Kort voor de verhuizing stapte Theo in het bedrijf en werd mede-eigenaar. Nog steeds heeft hij de leiding in Oud-Beijerland, broer Bas leidt Autobedrijf Kooy in Spijkenisse. Beide bedrijven zijn actief voor Mazda en Hyundai, het dealerschap van dit laatste merk werd in 2009 verworven en sluit ook aan op het DNA ‘betrouwbaar en kwalitatief hoogstaand’.

Ferrarilaan

Sinds een jaar is Auto Kooy gevestigd in weer een nieuw, hypermodern pand met het mooiste adres dat een autobedrijf zich kan wensen: aan de Ferrarilaan in Oud-Beijerland. ,,Goed hè?’’ lacht Kooy. ,,We hebben hier een van de modernste panden, voorzien van alle luxe, volledig gasloos, voorzien van warmtepompen, met een vloeistofwerende werkvloer en vloerverwarming door het gehele pand,’’ somt hij op.

De grote raampartijen bieden van buitenaf goed zicht op het aanbod auto’s dat Kooy te bieden heeft. Wie de showroom binnenstapt ziet naast de nieuwste automodellen ook meteen de speciale klantenhoek waar klanten kunnen wachten en werken tot hun auto klaar is, als deze wordt gekeurd of gerepareerd.

Arjan van der Mark en Robin Loohuis zijn de mannen achter de receptie die dit regelen. ,,Wij zijn de gastheren voor de klant,’’ omschrijft Loohuis zijn functie. ,,Wij weten wat er speelt en wie er binnenkomt. Daar doen we ook moeite voor. Als wij het kenteken noemen van een klant aan de balie klinkt het vaak verrast ‘Hoe weet je dat?’, maar zoiets bereid je voor. Wij begeleiden de klanten naar de verkopers, onderhouden het contact met de collega’s in de werkplaats en kunnen daardoor duidelijk uitleggen wat er aan de auto is gedaan.’’

Met een carrière van 18 jaar in de autobranche weet Loohuis waarover hij spreekt. ,,Een klant wil natuurlijk weten hoeveel een reparatie kost, wij kunnen in duidelijke taal uitleggen waarvoor die kosten zijn gemaakt. Als dat verhaal helder is, houd je een klant tevreden. Een auto is toch de duurste investering na een eigen huis, dan wil je wel weten wat je uitgeeft,’’ stelt hij.

Klanttevredenheid

Collega Arjan van der Mark beaamt het verhaal van Loohuis. ,,Klanttevredenheid staat bovenaan bij Auto Kooy, daar gaan we voor.’’ Tijdens de piekuren in de ochtend en de middag is Van der Mark net als Loohuis een vast gezicht achter de balie. Verder springt hij bij in de werkplaats, brengt auto’s weg na reparatie en vervangt kleine onderdelen bij auto’s van klanten die langskomen. ,,Ik ben opgeleid tot monteur en heb jaren in dat vak gewerkt. Dan is het fijn als ik kan bijspringen of een klant meteen kan helpen,’’ klinkt het.

Met interesse volgt hij het werk van zijn collega’s in de garage. ,,Autobedrijf Kooy staat voor kwaliteit, voor eerlijk en transparant. Dat vind ik er echt uitspringen. Een luchtfilter wordt niet standaard vervangen omdat de auto een beurt krijgt. Als ‘ie nog goed is, hoeft dat niet.’’

De uitbreiding van de afdeling gebruikte auto’s juicht Van der Mark volop toe. ,,Onze monteurs worden steeds bijgeschoold en zijn, door ervaring en interesse, bekend met alle merken. Met welke vraag een klant ook binnenkomt, we kunnen ze altijd helpen. Van de berijder van de nieuwste Mazda CX 5 tot degene die een kleine auto enkel voor het gemak heeft. Ons klantenbestand gaat van jong tot zeer oud,’’ verhaalt hij enthousiast.

En die klanten komen overal vandaan. Niet alleen uit de Hoeksche Waard, maar van ver daarbuiten. Zelfs vanuit het hele land weet Van der Mark. ,,Tot uit Limburg en Brabant toe. Deze mensen hebben ooit in de buurt gewoond of gewerkt en hier gekocht of geleast. Dat ze al die jaren nog blijven komen, is wel de beste reclame.’’

Wasboxen

Zowel binnen als buiten wil Auto Kooy het zijn klanten gemakkelijk maken. Bij de bouw van de nieuwe showroom zijn op het terrein van 6000 vierkante meter - twee keer zo groot als het oude op De Bosschen - twee overdekte wasboxen en een buitenwasbox gebouwd plus een stofzuigereiland. Zeker op donderdag, vrijdag en zaterdag is het er een komen en gaan van klanten. Vanwege de grootte ook met bestelbussen. Om de drukte enigszins te spreiden zijn de tarieven op maandag en dinsdag lager.

Laadpalen op het buitenterrein ontbreken uiteraard ook niet. Zowel van Mazda als Hyundai worden buiten en in de showroom de nieuwste elektrische modellen getoond. ,,Elektrisch rijden zit natuurlijk in een transitiefase met als tussenstop de mogelijkheid tot hybride rijden. Er wordt veel over gesproken, maar de praktijk gaat stap voor stap. We rijden niet ineens morgen allemaal in een elektrische auto,’’ spreekt Kooy uit ervaring. ,,Of misschien wordt het wel waterstof. Elektrisch rijden zie je vooral bij zakelijk verkeer. Voor particulieren is het een forse investering van al gauw 35.000 euro of meer. En dan heb je nog geen laadpaal voor je deur.’’

De monteurs bij Auto Kooy zijn uiteraard wel op de nieuwste ontwikkelingen ingespeeld, geeft Kooy aan. ,,Dan blijft het gereedschap achterwege en moet de laptop er aan te pas komen. Dat is een mooie uitdaging voor hen.’’

Zowel Theo Kooy zelf als een flink aantal van zijn personeelsleden zijn sinds jaar en dag vaste gezichten voor veel klanten. ,,Wij streven naar continuïteit en willen dat iedereen het naar zijn zin heeft op het werk. Een prettige werksfeer is belangrijk, zodat je met elkaar de klus kunt klaren. Dat geldt voor de geschoolde monteurs, de ervaren verkopers met ieder hun eigen specialisme en de klantgerichte mannen aan de receptie. Als directeur-eigenaar ben ik de spin in het web en probeer ik overal aanwezig te zijn. We zijn een familiebedrijf, dan ga je voor de lange termijn. Uit respect voor de familie en voor mijn personeel. Inclusief de zaterdaghulpen is dit voor beide vestigingen wel richting de veertig man. Allemaal hebben we het Kooy-DNA: goede prijs, kwaliteit en service.’’

Autobedrijf Kooy

Ferrarilaan 5
3261 NC Oud-Beijerland

Theo Kooy

0186 621 500

tkooy@kooy-autos.nl

https://www.autobedrijfkooy.nl/vestiging-kooy-oud-beijerland

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant