Johan Griffioen.
Johan Griffioen. Elizabeth Heijblom

Johan begint uitvaartonderneming De Laatste Groet

Algemeen 3.038 keer gelezen

Het moest er een keer van komen: na een periode van tien jaar van vakbekwaamheid opbouwen in de uitvaartzorg vindt Johan Griffioen het tijd om op eigen benen te staan. De Numansdorper begint zijn eigen uitvaartonderneming: De Laatste Groet. Daarmee is zíjn wens al uitgekomen. Nu wil hij, vanuit zijn eigen idealen, mensen ontzorgen in tijden van gemis en verdriet bij het realiseren van de uitvaartwensen.

Numansdorp - Uitvaart- en overledenenverzorger, rouwautochauffeur, drager: in het afgelopen decennium is Johan Griffioen het allemaal geweest. Bij begrafenissen, bij crematies, maar vooral bij mensen die afscheid moesten nemen van hun geliefden. Moeilijke tijden waarin hij nabestaanden graag steunt, helpt en vooral ontzorgt.

Want het verdriet is voor deze mensen al zwaar genoeg. Met al zijn opgedane ervaringen en ideeën bij grote en kleinere organisaties in de uitvaartzorg, plus een met de hoogste waardering behaalde opleiding tot zelfstandig uitvaartverzorger, gaat Johan nu zijn eigen koers varen met zijn De Laatste Groet. Dat betekent: op een zelfstandige manier mensen met hun uitvaartwensen helpen volgens de kernbegrippen van zijn bedrijf: persoonlijk, betrokken en transparant. De Hoeksche Waardse ondernemer staat daarin niet alleen. Johan werkt samen met partners die in alle facetten dezelfde drie genoemde kernwaardes nastreven. Daarmee laat De Laatste Groet zien te staan voor zijn idealen. Tevens geven de samenwerkingen het bedrijf de sterke positie om elke uitvaartwens in vervulling te laten gaan. “Alles is mogelijk”, vertelt Johan.

Een vrouwelijke uitvaartleidster? Geen probleem. Ook maakt een breed assortiment aan rouw- en volgauto’s het mogelijk om bijvoorbeeld blauwe, witte of rode auto’s aan te bieden, naast de traditionele zwarte. Ook een uitvaartbus of koets is een mogelijkheid. In het kader van de transparantie rekent Johan de huurkosten een-op-een door, met factuur erbij.

“Ik vind het dankbaar werk om mensen te ontzorgen. Dat doe ik graag eerlijk en open.” Transparantie betekent voor Johan ook dat 24 uur na een overlijden al een globale kostenbegroting bekend is. Verder rekent hij eerlijke prijzen die voor iedereen gelijk zijn, en die zijn al bij leven op papier te zetten. Johan: “Hoe mooi is het om je eigen wensen en de kosten vast te leggen en globaal inzichtelijk te hebben, om zo je nabestaanden niet met vragen of te hoge kosten te laten zitten?”

Bij een uitvaart komt veel op mensen af en is ook meer mogelijk dan mensen weten. Daar ziet Johan voor zichzelf een belangrijke taak in, vertelt hij. “Het professioneel verzorgen van begrafenissen en crematies is niet alleen luisteren naar de wensen en zorgen uit handen nemen. Ook meedenken en begeleiden. Tot de nazorg aan toe. Want vaak komen na de uitvaart pas de leegte, het gemis en de vragen.”

Juist dat extra stukje aandacht geven is wat Johan belangrijk vindt en mensen op prijs stellen. “In de voorbije jaren heb ik uit verschillende hoeken veel waardering mogen ontvangen voor mijn werk. Dat maakte mij gedreven om op eigen benen verder te gaan. Ik vind het te waardevol werk om niet mijn idealen na te streven en wil geen spijt krijgen omdat ik het niet heb geprobeerd.” Kijk voor de mogelijkheden en voor inspiratie op de website www.delaatstegroet.nu.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant