Sinds juli 2022 rijdt de shuttle Wielewaal ook in Oud-Beijerland. Er zijn nogal wat klachten. (archieffoto: Annemieke van Driel-den Ouden)
Sinds juli 2022 rijdt de shuttle Wielewaal ook in Oud-Beijerland. Er zijn nogal wat klachten. (archieffoto: Annemieke van Driel-den Ouden)

‘In zo’n hobbelkarretje kan je toch geen ouderen vervoeren’?

Algemeen 2.377 keer gelezen

Oud-Beijerland - De ronkende verhalen over het vervoermiddel de Wielewaal ten spijt zijn er in Oud-Beijerland heel wat minder positieve geluiden te horen bij gebruikers. Ongeschikt voor ouderenvervoer, te weinig, te klein, oncomfortabel en regelmatig veel te laat of het karretje komt helemaal niet opdagen. Sommige mensen komen er misselijk uit, er is zelfs al iemand gewond geraakt tijdens het vervoer.

Het regent klachten volgens het bestuur van De Zonnebloem, afdeling Oud-Beijerland. En niet alleen daar. Toen voorzitter Annettie van Hemert onlangs in een lokaal blad ‘een wel erg positief en eenzijdig verhaal’ over het vervoermiddel las was de maat vol.
‘Ik was laaiend. Dit vervoer werkt helemaal niet. Het is een grote ergernis. De Zonnebloem probeert ouderen en mensen met een beperking uit hun isolement te halen. Voorheen gingen mensen met Taxi Lokaal naar onze bijeenkomsten, dat werkte prima. Mensen hadden daar graag een paar euro voor over. Het vervoer is overgenomen door De Wielewaal. Die rijdt gratis, maar ondanks alle goede bedoelingen blijken deze veredelde golfkarretjes totaal ongeschikt om er oudere mensen in te vervoeren. Als je nuchter nadenkt kan je dat toch eigenlijk zo al begrijpen?
Wij krijgen talloze klachten, mensen staan vaak heel lang in de kou te wachten en soms komt ‘ie helemaal niet. Er zijn er maar twee beschikbaar voor het hele dorp. Ouderen kunnen er amper in en uit komen, worden door elkaar geschud en raken zelfs gewond. Maar ook spontane uitstapjes naar het dorp, een dokter, visites of een partner bezoeken in een verzorgingshuis zijn vrijwel onmogelijk geworden zonder fatsoenlijk vervoer. Een taxirit is duur, kwalijk gevolg is dat mensen dan maar thuis blijven zitten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?’

Motie gemeenteraad

Van Hemert heeft al twee keer ingesproken voor de gemeenteraad over dit probleem maar zegt geen afdoende reactie te krijgen. Politieke partij Voorwaards HW wilde begin maart een motie in de gemeenteraad indienen over het onderwerp. ‘Bedoeld om tot gesprekken voor een breder vervoersaanbod te komen’, zegt Eline Rood, raadslid Voorwaards HW, ‘de coalitiepartijen CDA, VVD, Lokalen HW gaven allemaal toe dat het vervoersaanbod van de Wielewaal nu niet toereikend is en dat het gesprek al eerder had moeten plaatsvinden. Nadat wethouder Van Waveren toezegde vóór 1 juni een breed gesprek aan te gaan met alle betrokken partijen hebben we besloten de motie aan te houden.’ 

Rietje Bruins, bestuurslid van De Zonnebloem stelt dat de politiek graag een perfect ouderenbeleid claimt. ‘Dit is meer een ontmoedigingsbeleid.’ Ze weet dat mensen voor een taxi een tegemoetkoming via de WMO aan kunnen vragen. ‘Maar daar zitten veel voorwaarden aan, je krijgt een pittig intakegesprek, huisbezoek, je moet een hele administratie bijhouden van data en bonnetjes, veel te ingewikkeld. Laat maar, denken mensen dan.’

Tekort aan vrijwilligers

Coördinator van De Wielewaal in Oud-Beijerland is Chris Patijn. Hem bereiken ook klachten. Sterker nog: zelfs de eigen chauffeurs klagen. ‘De wagentjes zijn van Chinese makelij, die mensen zijn kleiner dan hier. Ze hebben bovendien geen vering, je moet eens door de Rembrandtstraat rijden. En ja, we komen helaas weleens te laat. We hanteren een schema van een kwartier per klant. Er is een serieus tekort aan vrijwilligers, daardoor rijdt er vaak maar één van de twee. Het concept is een succes, het vervoermiddel minder.’

Mevrouw Berger uit Oud-Beijerland is één van de gebruikers. Ze vindt het bepaald niet geriefelijk. ‘Er kunnen maar 2 mensen mee, het is erg krap, de taxiregeling was veel beter. Ik gebruik een rollator. Als er nog een in ligt schuurt dat langs elkaar. Ik ben erg zuinig op m’n spulletjes, er is overal al lak vanaf.’ Een ander bezwaar vindt ze de klok. ‘Ze rijden maar tot vijf uur ‘s middags en in het weekend helemaal niet. Als je op visite bent of een verjaardag moet je uiterlijk half vijf weer weg of anders ben je aangewezen op familie of anderen. Je moet bovendien ruim van tevoren al afspreken.’ Ze breekt wel een lans voor de vrijwilligers van de Wielewaal. ‘Niets dan lof, die mensen denken echt met je mee en doen wat ze kunnen.’
Gemeente Hoeksche Waard herkent de kritiek op De Wielewaal niet. De Wielewaal rijdt al enkele jaren in een aantal kernen, sinds zomer 2022 ook in Oud-Beijerland. ‘Uit de andere kernen komen die signalen niet’, aldus een woordvoerder namens de gemeente, ‘de gemeente wil een gesprek na de meivakantie over vervoer voor ouderen met belanghebbende partijen. En Welzijn HW gaat kijken of er snel een oplossing voor de Zonnebloem is te vinden.’

Geen 3e wereldvervoer

Bram de Jong uit Strijen is initiatiefnemer van de Wielewaal. ‘Er rijden maandelijks zo’n 2.000 ritten door de Hoeksche Waard. Uit andere kernen komen geen klachten en Strijen heeft ook een grote Zonnebloem hoor. Hoe dat kan? Zeg het maar. In Oud-Beijerland was men een luxe taxi gewend, dat speelt mee. 
Het is mede een geldkwestie. Overal taxi’s voor een paar euro laten rijden zoals in Oud-Beijerland het geval was, is voor de gemeente onbetaalbaar. Dit is een laagdrempelig bewonerscollectief. Als ik een zak met geld had zouden er luxere elektrische auto’s rijden. Aan de andere kant: dit is gratis vervoer. Mensen zitten 5 minuten in de Wielewaal voor een ritje in het dorp. We moeten nu niet doen alsof het een soort 3e wereldvervoermiddel is.
Ik vind die negatieve reacties vooral jammer voor al die vrijwilligers die er hun ziel en zaligheid in stoppen. Ik kom graag in contact met klagers en zie uit naar het toegezegde gesprek.’

(tekst: Conno Bochoven)

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant